Jak stworzyć sklep internetowy w kilku prostych krokach?

Własny sklep internetowy wydaje się dziś świetnym pomysłem na biznes. W końcu w Polsce zakupy w sieci robi już 7 na 10 internautów! Oznacza to, że grono potencjalnych klientów wynosi aż 21 milionów osób. Dodajmy do tego fakt, że zakupy internetowe są po prostu wygodne, a założenie e-sklepu – szybkie i łatwe.

Wszystko to sprawia, że musisz liczyć się z dość dużą konkurencją. Właśnie dlatego sam etap tworzenia e-biznesu jest kluczowy. Jak założyć własny sklep internetowy? Co zrobić, by wyróżnić się na tle licznej konkurencji? O tym przeczytasz poniżej.

Wybierz produkty, które znajdą nabywców

Od zawsze mówi się o tym, że o sukcesie w biznesie decyduje przede wszystkim odnalezienie własnej niszy. Choć zdecydowanie nie jest to jedyny istotny czynnik, to prawda, że ma duże znaczenie.

Teoretycznie więc sprzedawanie towarów, których automatycznie jesteś jedynym producentem, stawia Cię na wygranej pozycji. Musisz jednak upewnić się, że ludzie będą chcieli je kupować. Możesz wykorzystać w tym celu narzędzie Google Trends i sprawdzić, czy dane produkty generują zainteresowanie w wyszukiwarce.

Sprzedawanie własnego asortymentu należy jednak do rzadkości. Dlatego warto postawić po prostu na jak najmniej konkurencyjne branże.

Z drugiej strony, wybór popularnych produktów nie jest żadną przeszkodą w prowadzeniu dochodowego sklepu internetowego. Musisz jednak zadbać o to, by wyróżnić się czymś na tle konkurencji. Skoro nie będzie to sam produkt, może być to na przykład świetna obsługa klienta, darmowa dostawa i zwroty czy kreatywny sposób pakowania.

Załatw formalności

Sklep internetowy to własna firma. Jeśli jednak na początkowym etapie nie chcesz jej zakładać, możesz go prowadzić w ramach działalności nierejestrowanej. Warunek, który musisz spełniać, to osiąganie przychodów niższych niż połowa minimalnego wynagrodzenia miesięcznego brutto.

Miej jednak na uwadze, że działalność gospodarcza otwiera przed Tobą wiele drzwi. Sporo firm (jak na przykład hurtownie czy przedsiębiorstwa oferujące bramki płatności) z zasady nie współpracuje z osobami fizycznymi.

Jeśli barierą są dla Ciebie koszty związane z prowadzeniem działalności, pamiętaj, że przez pierwsze dwa lata możesz korzystać ze zniżek na składki ZUS.

Wymyśl nazwę sklepu i wykup domenę

Pamiętaj, że nazwa musi być przede wszystkim oryginalna i łatwa do zapamiętania. Może kojarzyć się ze sprzedawanym asortymentem, jednak nie jest to warunek konieczny. Ważne, by była chwytliwa.

Gdy wymyślisz już nazwę, przychodzi pora na wykupienie domeny, czyli adresu www Twojego sklepu. Powinna zawierać ona nazwę Twojego sklepu oraz rozszerzenie (pl, com itd.). Pamiętaj, by na etapie wymyślania nazwy, upewnić się, że tożsama z nią domena jest dostępna. W innym wypadku warto jednak wybrać inne określenie, tak by były one jednakowe.

Załóż sklep internetowy, korzystając z niezawodnego oprogramowania

Najszybszy i najprostszy sposób na stworzenie sklepu internetowego to wybór oprogramowania, działającego w modelu abonamentowym. Tego typu rozwiązania umożliwiają błyskawiczne uruchomienie w pełni funkcjonalnego sklepu, którego obsługa nie sprawi trudności nawet laikowi.

Przed założeniem konta na takiej platformie jedyne, co musisz zrobić, to wykupienie domeny. Tworzenie sklepu polega po prostu na wprowadzeniu niezbędnych danych i dostosowaniu jego wyglądu do swoich preferencji. Zrobisz w to bardzo łatwy sposób – przeciągając kafelki, co przypomina układanie klocków.

Do założenia sklepu internetowego nie potrzebujesz więc wiedzy programistycznej ani umiejętności graficznych. Dostarczenie hostingu leży również po stronie dostawcy oprogramowania.

Płatności, dostawa i dodatkowe narzędzia

Po samym założeniu konta i podstawowej konfiguracji sklepu przychodzi czas na zintegrowanie sklepu z zewnętrznymi firmami, które umożliwią efektywne funkcjonowanie w branży e-commerce. Oprogramowanie typu SaaS daje Ci oczywiście darmowy dostęp do tego typu integracji – po Twojej stronie leży jedynie ustalenie warunków współpracy. Oto, o co musisz zadbać:

  • Nawiązanie współpracy z hurtowniami (chyba, że sprzedajesz własne produkty).
  • Wybór bramki płatności.
  • Określenie form dostawy i nawiązanie współpracy z firmami kurierskimi. Na początkowym etapie radzimy skorzystać z usług brokera kurierskiego.
  • Wykupienie certyfikatu SSL, dzięki czemu klienci będą mieć pewność, że transakcje w Twoim sklepie są bezpieczne.
  • Stworzenie regulaminu sklepu internetowego i polityki prywatności.

To wszystko! Możesz zaczynać sprzedaż!

A może… sklep internetowy bez magazynu?

Na początek świetnym rozwiązaniem jest prowadzenie sklepu w modelu dropshipping. Pozwala to poznać reguły, rządzące branżą e-commerce, oraz przygotować się do organizacji logistyki sklepu w przyszłości.

A na czym polega dropshipping? To model, w którym Ty, jako właściciel sklepu, odpowiadasz jedynie za marketing, obsługę klienta oraz rozwój biznesu. Z kolei magazynowaniem i wysyłką towarów zajmują się hurtownie.

Bez względu na to, jaki model sprzedaży wybierzesz – życzymy powodzenia!