Darmowy sklep internetowy czy model SaaS? Co wybrać?

Własny sklep internetowy to dziś jeden z popularniejszych pomysłów na biznes. Przemawia za tym nie tylko fakt potencjału branży e-commerce, ale także dostępności wielu rozwiązań, które pomagają go realizować.

Do najpopularniejszych rodzajów oprogramowań sklepowych należą platformy Open Source oraz SaaS. Czym się od siebie różnią? Kiedy warto postawić na rozwiązanie abonamentowe, a kiedy wybrać darmowy sklep internetowy?

Darmowe sklepy internetowe – jak to wygląda w praktyce?


Dostęp do oprogramowania typu Open Source jest całkowicie bezpłatny. Niektórym może wydawać się więc, że istnieje możliwość uruchomienia sklepu internetowego za darmo. Niestety, jest to złudna nadzieja.

To prawda, że dostęp do oprogramowania nie będzie Cię nic kosztować. Jednak już sama instalacja i konfiguracja sklepu to zadanie, które wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Jeśli jej nie posiadasz, będziesz musiał to komuś zlecić. Płacić trzeba także za domenę, hosting oraz za wszelkie integracje z zewnętrznymi narzędziami, które w systemach typu Open Source dostępne są tylko w postaci płatnych modułów. Darmowy jest więc jedynie szkielet sklepu internetowego.

Tego typu rozwiązania nie są jednak pozbawione zalet. Największą jest prawdopodobnie dostęp do kodu źródłowego i elastyczność we wprowadzaniu zmian – choć oczywiście wymaga to zaawansowanych umiejętności technicznych.

Sklep w abonamencie (SaaS) – co musisz o nim wiedzieć?

Przeciwnym biegunem dla sklepów Open Source są systemy funkcjonujące w modelu SaaS (Software as a Service). Ich działanie polega na tym, że w ramach miesięcznego abonamentu użytkownicy otrzymują dostęp do kompleksowego oprogramowania, pozwalającego na błyskawiczne założenie sklepu.

Wybór sklepu internetowego w modelu SaaS oznacza natychmiastowy dostęp do:

  • miejsca na serwerze – nie ma konieczności wykupywania hostingu,
  • projektu sklepu w technologii RWD,
  • integracji z ponad 300 hurtowniami (w tym hurtowniami dropshipping),
  • integracji z Allegro i innymi platformami zakupowymi, jak Empik Marketplace czy eBay,
  • integracji z kurierami i bramkami płatności,
  • uproszczonej księgowości, a w razie potrzeby integracji  z systemami księgowymi oraz systemami ERP,
  • aplikacji mobilnej,
  • wsparcia techniczne i doradztwa e-commerce.

Jedyne, o co musisz się zatroszczyć, to wykupienie domeny oraz założenie działalności gospodarczej. Nie potrzebujesz również umiejętności programistycznych ani graficznych.

Darmowe sklepy internetowe typu open source – wady i zalety

Zalety:

  • Darmowy dostęp do oprogramowania.
  • Dostęp do kodu sklepu i możliwość jego edycji.

Wady:

  • Konieczność samodzielnego wykupienia hostingu i instalacji sklepu na serwerze.
  • Skomplikowany proces instalacji i konfiguracji oprogramowania, który wymaga umiejętności programistycznych lub zlecenia tego zadania zewnętrznej firmie.
  • Brak gotowych integracji. Są one dostępne w postaci wtyczek czy modułów i musisz za nie dodatkowo płacić.
  • Brak automatycznych aktualizacji oprogramowania i integracji.
  • Brak wsparcia technicznego, a także jakiejkolwiek obsługi klienta. Do Twojej dyspozycji są jedynie materiały na stronach internetowych (często w języku angielskim) i wsparcie społeczności.
  • Wydłużony proces usuwania usterek, który spoczywa na barkach właściciela sklepu.

Sklepy w modelu abonamentowym – wady i zalety

Zalety:

  • Bezpłatny okres testowy.
  • Hosting w cenie abonamentu.
  • Bardzo łatwa konfiguracja, umożliwiająca bardzo szybkie rozpoczęcie sprzedaży – nawet laikom.
  • Gotowe integracje z hurtowniami, portalami aukcyjnymi, systemami płatności, firmami kurierskimi, narzędziami marketingowymi itp. oraz w wielu przypadkach preferencyjne warunki współpracy ze zintegrowanymi firmami.
  • Darmowe wsparcie techniczne i możliwość konsultacji z działem obsługi klienta.
  • Ciągłe aktualizacje i rozwój sklepu.
  • Natychmiastowe usuwanie usterek w cenie abonamentu.

Wady:

  • Konieczność regularnego opłacania abonamentu. Możesz jednak zapłacić za cały rok z góry.
  • Brak dostępu do kodu.

Co wybrać?

Jak widać, oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Warto jednak podkreślić, że tzw. darmowe sklepy internetowe okazują się często droższym rozwiązaniem niż sklepy w modelu SaaS.

Ceny abonamentu zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, a sam koszt uruchomienia i konfiguracji sklepu na platformie Open Source sięga zazwyczaj kilku tysięcy złotych.

Jeśli zależy Ci na jak najmniejszych wydatkach i szybkim uruchomieniu biznesu, rozsądnie będzie postawić na oprogramowanie w abonamencie. Co więcej, zaoszczędzone dzięki takiemu rozwiązaniu pieniądze będziesz mógł zainwestować w marketing.